Slovníček pojmů

15. listopadu 2009 v 23:18 | Šnek
Abecední slovníček výrazů majících jakoukoli spojitost se skins.

(Aktualizace 20/6/2010: casuals, hardcore, hardcore skinheads, mods, scooterboys, skank, skunk, suedeheads, white power ; 31/5/2010: ACAB, pogo, RAC, rocksteady, rudeboys, stomping)


A.C.A.B.

- Zkratka pro All Cops Are Bastards (Všichni Policajti Jsou Bastardi). Původně se prý začala objevovat mezi britskými vězni někdy ve dvacátém století, přesná doba vzniku ale není známa. Používá se jako projev nenávisti vůči policii či celému státnímu zřízení. Zkratku velice proslavila legendární britská skinheadská kapela The 4 Skins skladbou pojmenovanou právě těmito čtyřmi písmeny. Dnes je zkratka populární mezi příznivci rozličných subkultur, na různých scénách, v různých politických spektrech i mezi veřejností.

Apolitik / apo / apolitický . . .

- Slovo často skloňované na skinheadské scéně. V kontextu slova skinhead - skinhead-apolitik či apolitický skinhead - znamená politicky nevyhraněný skinhead, tzn. ani nazi-skin ani red-skin, ani levicový skinhead, ani pravicový skinhead. Neznamená to ale nutně, že by tito lidé neměli žádný politický názor (Což je samozřejmé, jelikož člověk stoprocentně apolitický nemůže existovat.). Jen svojí politiku nemají potřebu, ani nechtějí spojovat se skinheadskou subkulturou a se svojí příslušností k ní. Budeme-li význam slova brát takto, pak můžeme nazvat celou tradiční skinheadskou subkulturu apolitickou. Politické ideje se na ní začaly nabalovat až později a to často k nevůli značné části původních skins. Apolitičnost bývá skinheadům často vyčítána jak levicově, tak pravicově zaměřenými jedinci, a apolitičtí skinheadi jimi někdy bývají až nenáviděni, což je naprosto absurdní, vzhledem k tomu, že tradiční skinheadství nemá s politikou co dočinění.

Bonehead (v překladu znamená kostěná hlava, nebo též tupec)

- Hanlivý výraz pro rasistického rádoby-skinheada používaný tradičními nerasistickými a anti-rasistickými skinheady.

Bootparty

- Akt násilí, ve kterém je ležící oběť kopána několika páry nohou.

Casuals

- Subkultura spojená s fotbalovou kulturou. Typickým je pro ni fotbalové chuligánství a obliba sportovních značek oblečení a obuvi. Subkultura se začala objevovat v Británii koncem sedmdesátých let, kdy se fotbaloví chuligáni začali oblékat nenápadněji (na rozdíl od velice výrazných skinheads), aby nebudili pozornost policie. Oblíbenou muzikou je ska, oi!, britpop, mod kapely a další.

Crew

- Obdoba gangu

Freshcut

- Začínající skinhead

Gayskins

- Považovat gayskins za ,,odnož,, skinheadů je pomatenost. Jedná se spíš o druh sexuálního fetišismu. Homosexuálové libující si ve skinheadské vizáže dohnané do extrému - na tělo upnuté džíny (nejčastěji odbarvované), boty až ke kolenům, úplně vyholená hlava,... Ke gayskin-vzhledu navíc dále patří např. kožené kalhoty apod.

Hardcore / HC

- Subžánr punk-rockové muziky. Vznikl počátkem osmdesátých let v USA. Jde o agresivnější a našláplejší hudební žánr, než jakým klasický punk-rock do příchodu HC byl. Charakteristickými jsou pro něj jednoduché kytarové riffy zakomponované do krátkých rychlých skladeb. Za průkopníky tohoto stylu jsou považovány kapely jako Black Flag, Bad Brains, nebo Minor Threat. O hardcore skinheads v odrážce níž.

Hardcore Skinheads

- Skinheadi mající blíže k hardcore, než k Oi!, streetpunku, ska a dalším žánrům skinheadské hudby. Nejrozšířenější v USA. Začli se objevovat na americké hardcoreové scéně kolem roku 1984. Mezi oblíbené kapely patří např. Agnostic Front, Madball či Murphy´s Law, z českých pak Jedna Krev z Hradce Králové, nebo pardubičtí Streetmachine. Styl není tak upjatý, jako ten tradiční. Nosí se například bílé nátělníky, širší kalhoty, vojenské bundy, křiváky, větrovky, sportovní obuv (např. Adidas Samba), či kožené bezprstové rukavice. Vlasy se zpravidla holí uplně dohola a objevují se i různé náušnice a tunely.

Hooligans

- Chuligáni - fotbaloví rváči. Odjakživa je známá provázanost se skinheady. Ani zdaleka ne každý
skinhead je ale chuligánem a naopak. Výraz hooligans bývá často nesprávně zaměňován s výrazem ultras. Ultras jsou ale fanoušci starající se o atmosféru na ochozech fotbalových stadionů pomocí choreografie, světlic, různých transparentů apod, ne nutně členové skupin rvoucích se se stejně zaměřenými fanoušky soupeře. Výrazem hooligan bývali ve Velké Británii, ze které fotbaloví chuligáni i samotný výraz pochází, vždy označováni i členové rvoucích se gangů obecně. Obdobně je pak využíván i počeštěný výraz chuligán.

Horrorshow

- Výraz pro extrémně násilnou aktivitu má původ v nejznámějším díle spisovatele Anthonyho Burgesse. Kniha, později zfilmovaná verze režiséra Stanleyho Kubricka s názvem Mechanický Pomeranč je kult a mezi skinheady (také mezi jejich obdobou - suedheads a bootboys) a punkery se jedná o dílo velice populární. Horrorshow je proto stejně jako ostatní věci jakkoli spojené se světem Mechanického Pomeranče častým námětem textů street-punkových kapel.

Chelsea haircut / feathercut

- Styl účesu typický pro skingirls. Sestává z ofinky, delších pejzů a delších vlasů vzadu po okrajích, přičemž vlasy na temeni hlavy bývají ostříhány nebo oholeny nakrátko.

Kinderskin / Babyskin

- Mladý skinhead

Mods

- Subkultura zformovaná v Británii koncem padesátých let. Mods mají jako ostatní subkultury svůj styl, svojí muziku a svůj způsob zábavy. Vlastní muzikou je modům moderní jazz, soul, zejména v jeho jedinečné podobě - northern soul, ranné R´n´B, britpop, ale třeba také ska, či později 2-tone. Styl je velice elegantní, inspirovaný italskou módou. Z Itálie také pochází skútry výrobců Vespa a Lambretta - nejtypičtější prvek mod kultury. Mods, respektive jejich tvrdší část, tzv. hard mods jsou považováni za předchůdce prvních skinheadů. Jsou proto patrné některé společné prvky.

Oi!

- Hudební žánr hraný téměř výhradně skinheady a street-punkery. Jedná se o směs punku a hospodského rocku. Charakteristickými jsou pro tento styl jednoduchost, zpěvnost, sborové refrény, které se na koncertech dobře vyřvávají jak na pódiu, tak pod ním, a veliký zřetel je brán na texty písní, kterým je zpravidla dobře rozumět (na rozdíl od různých crustových, či HC kapel) a zabývají se povětšinou tématy, která jakkoli souvisí se skins a punks a se vším, co se jich jakýmkoli způsobem dotýká. Základem je elektrická a basová kytara, bicí a zpěv, často ale dobrému zvuku dopomáhá druhá kytara i jiné nástroje. Mezi nejpopulárnější kapely tohoto ražení patří staré britské legendy jako jsou Sham 69, Cockney Rejects, 4 Skins, Last Resort . . . , nebo mladší kapely, ze kterých bych jmenoval např. v našich krajinách velmi oblíbené švédské Perkele, německou Loikaemii, či americké The Templars, z českých kapel pak plzeňské Pilsner Oiquell, brněnskou Operaci Artaban, nebo již nehrající mělnické Fistbois.

PC (Political Correctness)

- Politická korektnost, nebo též politická správnost, či společenská nezávadnost. Častý námět pro texty některých Oi! a RAC kapel a věc, o které se na skinheadské scéně, kde má mnoho odpůrců, hojně mluví. Politicky korekními bývají například označovány názory spjaté s rasovou, či genderovou rovností (rovností mezi pohlavími), vstřícným postojem k homosexualitě apod.

Pogo

- Zběsilý tanec typický pro punkové a oi! koncerty. Nemá žádný pevný řád. Tanečníci v publiku při něm spontálně poskakují do vzduchu a do stran, rozhazují rukama i nohama a navzájem do sebe narážejí. Ačkoli tanec na oko může působit dojmem rvačky, o žádnou skutečnou agresi nejde.

Punkskins (též bald punks - ostříhaní punks)

- Vesměs hanlivý výraz používaný původními a tradičními skinheady pro kluky a holky, kterých byla v osmdesátých letech plná Anglie. Oproti původním skins tito odrbaní mlaďasové naprosto dokonale postrádali veškerý styl a na denním pořádku pro ně bylo čichání lepidla.

RAC (Rock Against Communism / Rock Proti Komunismu)

- Původně název pro sérii koncertů white power kapel, která byla reakcí na kampaň RAR (Rock Against Racism / Rock Proti Rasismu), později užíván jako název žánru. Žánr hudebně vychází z klasického oi!, punku a rock´n´rollu, někdy zachází až do metalu či hard-core. Vedle anti-komunismu a témat tipických pro tradiční oi! bývá pro texty RAC kapel typický silný rasismus, nacionalismus, někdy i neonacismus a v neposlední řadě ostrá kritika politické korektnosti.

R.A.S.H. (Red and Anarchist SkinHeads / Rudí a Anarchističtí SkinHeadi)

- Organizace zastřešující všechny levicově orientované skinheady, především anarchisty, socialisty a komunisty. Organizace vznikla v USA roku 1993 poté, co skupinka anti-rasistických skinheadů ubila homosexuála - rudí a anarchističtí skinheadi s tím nechtěli mít nic společného.
Levicově orientovaní skinheadi nezastřešení žádnou organizací už zde ale byli dříve - politické přesvědčení ale tehdy nebylo spojováno se skins, a to až do sedmdesátých let, kdy se v Anglii začli objevovat levicoví skinheadi říkající si Redskins.
Obdobně jako S.H.A.R.P. se i R.A.S.H. snaží bořit mýty, které o skinheadech kolují, k tomu navíc na skinheadskou scénu vnáší levicové politické ideály.

Redskins

- Levicově orientovaní skinheadi. Viz. R.A.S.H. Taktéž název již nehrající britské rythm´n´blues kapely.

Reggae

- Originální skinheadská muzika. Od předchůdců skins - mods - převzali první skinheadi jejich oblíbenou hudbu, např. soul, jejich nejoblíbenější hudbou se ale stalo právě reggae. Tato skinheady oblíbená hudba je často označována jako Skinhead Reggae nebo Early Reggae. Mezi hvězdy tohoto žánru patří například Mr.Symarip, Max Romeo, nebo král sprosťáků Judge Dread. Reggae má původ v šedesátých letech na Jamajce a žánr se vyvinul z rocksteady a ska, což byly na Jamajce velmi oblíbené hudební styly. Reggae jak ho široká veřejnost zná v podání nejslavnějšího reggae interpreta všech dob Boba Mareleyho je nazýváno roots reggae. Jedná se o další vývojový stupeň reggae. Oproti Skinhead Reggae se hudba nese v utahanějším duchu, takže se na ní hůře tancuje a texty jsou orientované spíše na náboženskou tématiku. To jsou důvody, pro které roots reggae namá mezi skinheady takovou oblibu jako Early Reggae - ranné reggae. Víra, která je s roots reggae spjata se nazývá rastafariánství.

Rocksteady

- Původem jamajský hudební žánr vzešlý ze ska. Rocksteady je velice melodické, obsahuje soulové a gospelové prvky a tempo je pomalejší, než je běžné pro ska. Je považováno za předchůdce reggae. Z interpretů můžeme jmenovat jména jako Alton Ellis, The Paragons či The Gaylads, z českých kapel se k žánru rocksteady hlásí například pražská kapela Larika.

Rudeboys / Rude Boys / Rudies

- Původně výraz pro mladistvé delikventy, gangstery a chuligány pocházející z chudých ghet Jamajských měst (Rude na Jamajce znamená něco jako drzý, hrubý, drsný). Později se výraz začal užívat pro fanoušky ska a rocksteady, což byla zároveň hudba originálních jamajských rudeboys.
Pro rudeboys, kteří částečně bývají považováni za předchůdce prvních skinheadů (vývoj skinheadské subkultury stoprocentně alespoň značně ovlivnili), je vedle ska a rocksteady typický vzhled připomínající americké gangstery z třicátých let, vysoká agresivita, odpor k autoritám a policii a hrubá mluva.

Scooterboys

- Subkultura navazující na skinheads, spjatá se skútry značek Vespa a Lambretta. Subkultura scooterboys vznikla společně s tou skinheadskou koncem šedesátých let, svého znovuobjevení se dočkala na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let a největší "boom" zaznamenala v letech 1984 až 1987. Vedle domácí Británie se těší oblibě také v Německu, ve Francii, Itálii a v USA.
Ke scooterboys společně se skútry patří také scooter rallies - pravidelné sjezdy skútristů, vedle skútrů samotných spojené s kempováním, se živými vystoupeními kapel i reprodukovanou hudbou a dalšími aktivitami. Oblíbenou muzikou bývá ska, 2-tone, Oi!, punk, psychobilly, northern soul atd.
Styl je odvozen od toho skinheadského, přesněji spíše od toho punkem ovlivněného, nikoli od tradičního mods připomínajícího stylu. Nosí se MA-1 (bombery), vojenské parky, kožené a džínové bundy a vesty. Bundy bývají posety nášivkami navštívených scooter rallies, preferované značky skútrů, nášivkami klubů apod. Oblíbené jsou rifle i vojenské kalhoty. Na nohou bývají vidět Marteny nebo vojenské boty. Vedle tradičního krátkého sestřijhu se objevují i tzv. quiffy (účes typický pro fanoušky psychobilly), ostrůvky, ale i obyčejný sestřih.

S.H.A.R.P. (SkinHeads Against Racial Prejudice / SkinHeadi Proti Rasovým Předsudkům)

- Iniciativa mající za cíl změnit mediálními lži pokřivený obraz skinheada v očích většinové společnosti. Na skinheady je často automaticky nahlíženo jako na neonacisty, neofašisty, nebo přinejmenším rasisty, přestože velká část skinheadů stojí v opozici proti těmto ideologím. Skinheadi propagující myšlenku SHARP se nechtějí smířit se samolepkou, kterou jim média neprávem přidělila. Odkazují se proto na původní tradici skinheadství, kde velkou roli hrála černá hudba a nemalou část skinheadské scény tvořili černošští imigranti z britských kolonií, rasismus tedy proto podle nich nemá ve skinheadské subkultuře místo. Některým propagátorům této myšlenky často není cizí militantní anti-fašismus a anti-nacismus, pro některé SHARPy znamená pouze logo, kterým se viditelně odlišují od rasistických boneheadů.

Ska

- Hudební styl zrozený na Jamajce importovaný obdobně jako reggae jamajskými přistěhovalci do Velké Británie, kde se vedle reggae a rocksteady stalo oblíbenou hudbou skinheadů. Mezi legendy tohoto stylu můžeme směle zařadit interprety jako Laurel Aitken, Desmond Dekker, Prince Busters či The Wailers. Z novějších můžeme jmenovat např. Mr. Review z Nizozemí, francouzské Skarface, nebo španělské Skalariak. V našich končinách nemá ska příliš velkou tradici, v posledních letech zde však několik kapel tohoto ražení vzniko. Mezi nejlepší bych mohl zařadit internacionální The Chancers, jejichž někteří členové jsou Češi, nebo pražské Discoballs a Green Smatroll.

Skank / Skanking / Skankování

- Styl tance spjatý zejména se ska. Vznikl v prostředí tančíren na Jamajce v padesátých nebo šedesátých letech minulého století.
Tanečník připomíná člověka běžícího na místě, rukama vpěst rozhazuje dopředu a dozadu střídavě levou a pravou a kroutí se střídavě doleva a doprava.

Skinhead girl / Skingirl / Renee / Skinbyrd / Chelsea girl

- Skinheadka. Chelsea girl byl prý původně výraz používaný pro skinheadovu přítelkyni, časem se ale vžil jako synonymum pro skinheada v dívčím podání.

Skunk

- Jedinec sebeidentifikující se jako kombinace skinheada a punkera, věrný je oběma kulturám. Svou image staví na kombinaci skinheadského stylu s punkovým.

Spirit of ´69 / Duch roku 69 (1969)

- Rok devětašedesát v Británii? Ulice i kluby plné skinheadů, noci protancované na reggae a to
správné skins štýlo. Rok šedesátdevět je považován za nejlepší období skinheadské subkultury. Anti-rasisté navíc šedesát-devítkou symbolizují nerasistické kořeny kultu - v roce 69 bylo totiž zcela běžné potkat na skins zábavách černé rudeboys, tančilo se téměř výhradně na černou hudbu a i v samotných skinheadských řadách se černí běžně vyskytovali.

Stomping (Stompování)

- Druh tance oblíbený mezi skinheady na reggae parties, neodmyslitelně spjatý s hitem Skinhead Moonstomp od kapely Symarip. Spíše než o promyšlený a estetický tanec se jedná o výskoky do vzduchu následované hlasitým dupáním těžkých bot.

Straight Edge / sXe, drugfree

- Postoj rozšířený zejména na HardCore scéně, v těsném závěsu potom na scéně punkové, v některých místech ale rozšířený i mezi skinheady. Jedná se o odmítání jakýchkoli drog, včetně alkoholu. Písmeno X symbolizuje křížek, kterým byli na HC a punkových koncertech v USA, kde má myšlenka Straight Edge původ, označováni mladí, kterým ze zákona nesměl být prodáván alkohol. Ze skinheadských Straight Edge kapel, kterých opravdu moc není, můžeme jmenovat Hard X Times, S.H.A.R.P. kapelu z Paříže, kde je myšlenka Straight Edge mezi skinheady poměrně rozšířená.

Streetpunk

- Punk všech dětí ulice. Je undergroundovou opozící mainstreamem ukradené punkové kultuře plné pozérství , vyumělkovanosti a dětiček ze střední třídy. Nerozlučně spjat se skinheadskou subkulturou. Často synonymem pro Oi!

Suedeheads

- Obdoba, chcete-li odnož skinheheadů rozšířená v Británii, v sedmdesátých letech. Oproti skinheadům se oblékali formálněji a elegantněji, nosili delší, učesané vlasy a vedle tradiční skinheadské hudby poslouchali třeba britský glam rock, jako třeba kapely The Sweet, nebo Slade.
Zajímavostí je, že vedle příslušníků pracující třídy, se kterou byli spjati skinheadi, se mezi suedeheads objevovali i tzv. bílé límečky, tzn. kvalifikovaní zaměstnanci pracující např. v kancelářích apod.

Trojan skins / Trad skins / Taraditional skinheads

- Skinheadi udržující tradiční skinheadskou subkulturu, takovou, jaká byla v letech jejího vzniku se vším, co k ní patří a netahají do ní nic, co s ní nikdy nesouviselo. Výraz /Trojan/ je převzat z názvu Trojan Records, což je jméno jednoho z nejpopulárnějších vydavatelství skinheady oblíbené hudby - převážně reggae.

Ultraviolence / Ultranásilí

- Stejně jako Horrorshow výraz z Kubrickova Mechanického Pomeranče. Výraz pro extrémní násilí.

White Power (Bílá Síla) / WP / White Power Skinheads, Nazi-Skins

- Rasisticky a neonacisticky orientovaní příznivci skinheadské subkultury, ovšem značně deformované. Začli se objevovat koncem sedmdesátých let v Británii a na jejich rozmach měla vliv především neonacistická politická strana National Front (Národní Fronta), která mladé skinheady manipulovala tvrzením o tom, že přistěhovalci jim, dětem pracující třídy, berou práci a bydlení, lákala je tak mezi své příznivce a následně jich využívala v pouličních bitkách, dále pak měla nepochybně vliv i média, která nejevila zájem objektivně informovat o skinheads, kteří především díky nástupu neonacistů na scénu byli již rozštěpeni a ani zdaleka ne všichni skinheadi v té době nebyli příznivci tohoto směru.
White Power Skinheads si postupně vytvořili vlastní scénu, vlastní hudbu (RAC, White power rock, metal, hatecore…) a politické organizace a skinheadskému stylu se začli stále více vzdalovat a dnes se zejména evropští neonacisté, včetně těch českých, od skinheadů stále častěji distancují, obdobně jako se skinheadi distancují od neonacistického hnutí.
 

21 lidí ohodnotilo tento článek.

Aktuální články

Reklama